Torsten Hild: een ongewone benadering van design in Zweden




Torsten Hild is een gerenommeerd interieurarchitect die vaak in de prijzen valt.Hij is samen met zijn vrouw, Eva Hild, een bekend beeldhouwster, mede-eigenaar van de firma 2Hild.  Zijn bedrijf is gevestigd in Borås in Zweden en richt zich op commerciële interieurvormgeving, openbare ruimten en tentoonstellingsruimten.

In 2008 werd Hild bekroond met de felbegeerde Gouden Stoel voor zijn werk voor PO Medica, een educatief centrum voor orthopedische en hersenchirurgen. Deze prijs wordt uitgereikt door de Zweedse Vereniging van Architecten en is de hoogste onderscheiding die je in Zweden voor interieurarchitectuur kunt behalen. Hild doceert designbeheer en designmethodes aan de universiteit van Göteborg en ook in Borås.

Torsten Hild behaalde zijn Master of Fine Arts (MFA) aan het departement interieurarchitectuur van de universiteit van Göteborg. In 1996 richtten hij en Eva ‘2Hild’ op en begon hij designprojecten aan te nemen, gaande van kantoren, winkels, restaurants, meubels en verlichting, tot tentoonstellingen en grafisch design. Hild schreef ook artikelen voor verschillende design- en architectuurmagazines, waaronder de Zweedse Arkitekten (De Architect) en Arkitektur Forum (Forum voor Architectuur), evenals FRAME, een internationaal architectuur/designmagazine uit Nederland.

 

Vectorworks Case Study 2013 Torsten Hild

Veiligere straten bedenken

In 2000 werd Zweden benoemd tot voorzitter van de Raad van de Europese Unie. Een deel van de verantwoordelijkheden van het land omvatte het beheer van een aantal conferenties voor de Europese ministers. Aangezien ‘nulvisie’, het nationale verkeersveiligheidprogramma van Zweden, met goed gevolg werkte aan een doelstelling van nul verkeersdoden, vroeg de voorzitter aan Hild om een unieke tentoonstelling te creëren, die dit gewaardeerde programma zou presenteren en hopelijk ook andere landen zou inspireren om een nulvisiebeleid te voeren.

Het project duurde anderhalf jaar van ontwerp tot oplevering. Hild beheerde alle aspecten, van ontwerp tot beheer tot opbouw van twee dozijn tentoonstellingen. “Natuurlijk was het met behulp van CAD veel praktischer dan alles met de hand te tekenen. Manueel tekenen is van een andere planeet. Het is zelfs van een ander universum... Daar zouden we drie, vier of meer mensen voor nodig gehad hebben. Het bespaarde mij en de klant veel tijd en geld.” Voor een oud industrieel gebouw dat 20 meter overspant, gebruikte Hild Vectorworks® Architectuur & Interieur om een brug te ontwerpen die de hele ruimte doorkruiste. Als de bezoekers door de expositieruimte liepen, stuitten ze op veel verschillende verkeersobstakels, net zoals op een echte straat. Als de bezoekers over de brug liepen, zagen zij de oplossingen.

“Mijn inspiratie is het leven zelf en de almaar groeiende kracht van de menselijke wil, dromen en fantasieën. Ik geloof dat de meeste mensen dingen kunnen doen op de meest verrassende creatieve manieren, als ze de juiste ondersteuning krijgen. Onze gebouwde omgeving, onze openbare ruimtes en onze interieurs kunnen een belangrijke ondersteuning bieden – of net een van de meest deprimerende obstakels vormen. Ik verkies verassend ondersteunende ruimtes te maken.” – Torsten Hild, hoofdinterieurarchitect, 2Hild, Borås

 

Vectorworks Case Study 2013 Torsten Hild

Foto: De onconventionele tentoonstelling over nulvisie informeert bezoekers over het nationale veiligheidsprogramma van Zweden.

“Het project was aantrekkelijk, omdat ze me vertelden dat dit ongeëvenaard zou zijn. Het zou baanbrekend en boeiend zijn,” vertelt Hild. Hij keek eerst naar afgelopen tentoonstellingen over het thema en vroeg het ‘nulvisie’-team wat ze voor ogen hadden als ze aan verkeersongevallen dachten. Het meest werden beelden van vernielde auto’s opgeroepen. Hild zette dit vooroordeel op zijn kop. “Ik zei: ‘Geen kapotte auto’s’, aangezien dat een van de eerste dingen is waaraan je denkt … dan bevestigen we gewoon oude ideeën,” zegt hij.

In plaats daarvan wilde Hild de bezoekers uitdagen met nieuwe symbolen, waaronder een lijkzak met daarop de woorden ‘50 km’. Een nabijgelegen brancard droeg de tekst ‘30 km’. Dit illustreerde het verschil in consequenties van deze twee snelheden. De projectbeheerders waren sceptisch over deze controversiële symbolen, maar aanvaardden de aanbevelingen van Hild. Hild plaatste doorheen de tentoonstellingsruimte ook telefooncellen. Wanneer de telefoon rinkelde, kon je de hoorn opnemen en hoorde je mensen hun verhaal vertellen over hoe ze familieleden in een auto-ongeluk hadden verloren. “Dat was heel sterk, omdat de verhalen authentiek waren,” herinnert Hild zich. Het hele effect van de tentoonstelling was bijzonder sterk. Het was iets wat de mensen bijbleef.

“Het project was aantrekkelijk, omdat ze me vertelden dat dit ongeëvenaard zou zijn. Het zou baanbrekend en boeiend zijn.” – Torsten Hild, hoofdinterieurarchitect, 2Hild, Borås

Chirurgie verzachten

Hild won in 2008 de prestigieuze Gouden Stoel voor zijn werk aan PO Medica (POM) in Borås. Het was vanaf het prille begin anders dan alles wat hij ooit tevoren had gedaan. POM is een educatief centrum dat chirurgen traint in orthopedische en hersenchirurgie en het verkoopt ook biomedische schroeven, buizen en andere kleine onderdelen die nodig zijn voor de ingrepen. POM trekt wereldberoemde chirurgen aan om trainingen te geven en te krijgen, aangezien het een van de weinige plaatsen is die deze service aanbiedt. De klant benadrukte dat het een zeer indrukwekkende plaats moest zijn met de woorden: “Mensen die hier komen, mogen deze plaats nooit meer vergeten.” Het was een heel grote uitdaging, ook al omdat er geen overeenstemmend groot budget was voorzien.

In het begin ging Hild ervan uit dat het bedrijf de ruimte nodig had om computersimulaties te laten zien van hoe je de producten kunt gebruiken. Toen de leidinggevenden hem vertelden dat de demonstraties zouden plaatsvinden op echte menselijke hersenen, begon hij “mensen die aan hoofden staan” te visualiseren. Zodra Hild besefte dat “er natuurlijk bedrijven zijn die dit doen,” stelde hij zich een bijzonder unieke ruimte voor, die zou aansluiten bij het belangrijke werk dat er werd geleverd, maar ook de steriele sfeer zou verzachten.

 

Vectorworks Case Study 2013 Torsten Hild

Foto: Het innovatieve centrum PO Medica in Borås traint orthopedische en hersenchirurgen.

Zijn benadering was innovatief. In plaats van in het grote, oude opslaggebouw kleinere kamers te maken, ontwierp Hild er twee ruimtes in: een conferentieruimte en een workshopruimte. Tussen de twee creëerde Hild een open ruimte voor recreatie, maaltijden en andere privédoeleinden. “Het is compact en efficiënt, zoals een ruimtestation, met een interessante mix van high tech en menselijkheid – een erg retro ruimtegevoel met onverwachte combinaties van materialen,” legt Hild uit.

Hij gebruikte een mix van staal, hout en linoleum doorheen heel de ruimte, samen met houten elementen om een gevoel van warmte toe te voegen. Hij werkte ook met verschillende chirurgen om zich ervan te verzekeren dat het ergonomisch verantwoord was.

Het hele project duurde ongeveer zes maanden om het te ontwerpen en zes maanden om het te bouwen. POM’s business ging er sterk op vooruit eens ze deze ruimten begonnen te gebruiken en het beste compliment kregen ze toen een van hun grootste concurrenten hen vroeg om het gebouw te mogen huren voor hun Europese sales staff meeting.

Geëigend gereedschap

Om ontwerpen te kunnen maken waarvoor de lat steeds hoger ligt, raadt Hild aan waar mogelijk 3D te gebruiken. “Voor mij is de grote revolutie in CAD-tekenen rechtstreeks in 3D te werken. Zo boetseer je het model van in het begin en haal je de informatie uit het model. Er is zo veel dat je daarmee kunt doen. Als je van in het begin in 3D tekent, gaat het sneller dan in 2D te tekenen, vooral als je over de tools beschikt die Vectorworks sinds 1989 aanbiedt. “Vectorworks is essentieel voor mijn werk,” zegt hij. “Het is heel gemakkelijk te leren. Het was kinderspel om ermee aan de slag te gaan en om de efficiëntie te vrijwaren, ook al werk ik er niet elke dag mee. De basisgereedschappen zijn zo goed.” Hij gebruikt het vaakst het muurgereedschap, het raamgereedschap en andere hybride objecten. 

Een vloer die ademt

Hild voltooide onlangs zijn werk aan een bibliotheek in Gislaved in Zweden, die voor zowel de middelbare school als de stad zelf wordt gebruikt. Het gebouw was in zo een slechte staat, dat de kleine gemeenschap overwoog het met de grond gelijk te maken en de bouw weer vanaf nul te beginnen. De ondergrond was zo nat, dat er vocht door de vloeren omhoog kroop naar de afdeling met kinderboeken. De bibliotheek wendde zich tot Hild voor een aanbeveling. Na wat onderzoek, kieperde Hild de keramische tegels er uit, omdat ze zo hard waren. In plaats daarvan beveelt hij aan materiaal voor atletiekbanen te gebruiken - een zeer ongebruikelijke suggestie. Het is gerecycleerd rubber met een ecologische uitstraling en een zeer zacht, poreus oppervlak dat het vocht doorlaat. De bibliotheekbeheerders waren in het begin uiterst sceptisch, maar na een aantal vergaderingen veranderden ze van gedachten. “Uiteindelijk was het een succes. Het was zacht en geluidsabsorberend en het was aangenaam om op te lopen. De kinderen vinden het geweldig en de bibliothecarissen vinden het ook behaaglijk, want het is goed voor hun knieën en hun rug.” Bovendien is het betaalbaar en milieuvriendelijk. De ruimte is nu “gastvrij, modern en zeer toegankelijk,” zegt Hild.

Een andere aanpak levert betere resultaten

Hild schrijft veel van zijn succes toe aan een filosofie die hij al lang geleden van een collega leerde. Wanneer je een ruimte ontwerpt, is het van cruciaal belang om tijd te besteden aan een doorlichting van de onderneming of organisatie die deze ruimte zal bewonen en de medewerkers van verschillende niveaus te interviewen. Hild brengt niet alleen tijd door met de beleidsmakers van het hoogste niveau, maar ook met hun personeel. Vanuit deze twee invalshoeken ziet hij vaak heel uiteenlopende perspectieven van het bedrijf.

“Als ik aan een project begin, vraag ik het bedrijf: “Wat doen jullie? Hoe werken jullie? Welke apparatuur gebruiken jullie?” Vaak krijg je de informatie top-down en zo krijg je wel een beeld van wat er nodig is. Als je ook bottom-up werkt en de mensen vraagt die werkzaam zijn in de specifieke situatie, krijg je een ander beeld... Ik adviseer dan dat ze tot een interne consensus komen. Ook probeer ik hen te stimuleren niet enkel technische en fysische parameters te definiëren. Ik ben ook geïnteresseerd in communicatieve parameters, zoals hun identiteit – wie ze zijn en wat ze willen communiceren met hun personeel of klanten,” verklaart Hild. Zijn collega leerde hem om “het verschil te zien tussen de officiële en de niet-officiële informatie,” omdat mensen vaak niet correct beschrijven hoe ze feitelijk werken.

Hild gaat verder: “Vaak resulteert dit in echt interessante discussies over esthetische uitdrukkingen. Ik wil niet dat esthetiek losstaat van al het andere, ik wil dat esthetiek verbonden is met de noden. Zodra hun behoeften, eisen en verwachtingen voor mij duidelijk zijn, kan ik met onorthodoxe en ongewone oplossingen komen. Zolang ik rekening houd met hun beschreven noden, hebben ze de neiging om het eens te zijn met mijn ontwerpvoorstellen. Ik vind dit erg bevredigend en de moeite waard. Ik maak voor de klant echt het verschil op alle niveaus, zelfs buiten hun kantoorruimte – en ik krijg de kans om mijn creatieve talenten te uiten op een manier die mijn werk een leesbare context geeft, ook al gaat het over een zonderling idee. 

Hild betreedt graag minder begane wegen en dat heeft hem veel succes geleverd.

“Als ik aan een project begin, vraag ik het bedrijf: “Wat doen jullie? Hoe werken jullie? Welke apparatuur gebruiken jullie?” Vaak krijg je de informatie top-down en zo krijg je wel een beeld van wat er nodig is. Als je ook bottom-up werkt en de mensen vraagt die werkzaam zijn in de specifieke situatie, krijg je een ander beeld...”
– Torsten Hild, hoofdinterieurarchitect, 2Hild, Borås

 

Vectorworks Case Study 2013 Torsten Hild

De uitnodigende bibliotheek in Gislaved met diens comfortabele, milieuvriendelijke vloer.

 

Vectorworks Case Study 2013 Torsten Hild

De moderne en toegankelijke kinderbibliotheek

2 Hild
Tel/Fax: +46 (0)33 26 16 25
Annerov, 4 Sparsör, Zweden
2hild@bornet.net

Voor meer informatieve: www.2hild.com

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660